קמת בבוקר וכואב לך משהו? סימן שאתה חי

קבלו את חמשת תופעות הכאב הכרוני הנפוצות ביותר. הגב, הברכיים וכל מה שביניהם.

כאב שמופיע בגוף לזמן ממושך מאלץ אותנו להתנהל סביבו. באופן יום-יומי נהיה בהימנעות ממה שמגביר אותו ובניסיונות להרגיע אותו. כך או אחרת, הוא שם, יושב כמו "באג" במערכת ומגביל את הזרימה והנוחות. 

ישנן סיבות שונות שבגללן עלולה להתפתח תופעת הכאב, אך כולן יהיו קשורות בזרימת הנוזלים בגוף. באזור בו נעצרת הזרימה מתקיימת תקיעות ולאורך הזמן גם מופיע הכאב. למעשה, ללא הכאב לא נדע שקיימת התקיעות וזה בגלל שאנחנו לא באמת מרגישים את זרימת הנוזלים הקבועה הזו. אם כך, הכאב הוא גם דרך נפלאה לסמן לנו שיש בעיה בזרימה. לכתבה מלאה בנושא – כאב והמוח. 

הנה חמישה אזורים בעלי פוטנציאל גבוה להתפתחות כאב כרוני. 

כאב בשכמה

גבר תופס את השכמה שלו


עפ"י רוב יופיע בצמוד לעצם השכמה בגבול העליון שלה. נקודת החיבור של שריר ה- lavetor scapula. שריר זה מחבר בין עצם השכמה לחוליות הצוואריות שלנו ואחראי על סיבוב הראש בהטיה. דמיינו איש ענק עומד מאחורי כתף ימין שלכם. כעת סובבו והרימו את הראש, כדי להביט בו. זו התנועה שעליה אחראי ה  – lavetor scapula. אם התנועה שביצעתם עוררה כאב, תהיו בטוחים שיש איתו בעיה ונדרש טיפול. 

הפוטנציאל הגדול להתפתחות כאב באזור קיים בגלל שזוהי גם תחנת מעבר של מספר שרירים המסתעפים זה בזה. צפיפות הרקמות בשילוב מנח יציבה לקוי יובילו להתפתחות הבעיה. 

החדשות הטובות הן שתמיד אפשר לטפל בבעיה. הפחות טובות הן שטיפול איזורי לא תמיד יסייע לפתרון מוחלט ותדרש התייחסות רחבה יותר. 

אבחון יציבה ייתן את התשובה לשאלה זו.  

כאב במותן

אישה תופסת במותן שלה


עפ"י רוב יופיע בצד אחד של הגוף, סמוך ומעל עצם האגן. אזור החיבור של שריר המרובע מותני – quadrates lumbar . שריריי המותן בשיתוף עם יתר השרירים שבאזור האגן והליבה, אחראים על מרכז היציבה שלנו. 

הסיבה העיקרית להתפתחות כאב באזור זה היא סטייה של מרכז הכובד ושימוש יתר בצד אחד המפצה על חולשה בצד האחר. לכן, מרבית האנשים שיסבלו מכאב בצד המותן ייצטרכו לשפר גם את הרגלי התפקוד שלהם. 

חשוב לדעת – טיפול בכאב זה הינו קריטי היות וזו אחת הבעיות שאופיין להתדרדר ולהוביל לפציעה של ממש. 

כאבי צוואר

גבר מניח את ידיו על צווארו


עפ"י רוב יופיע בחלק האחורי (עורף) ויתרחב לתחושה אזורית עמוסה ומוגבלת. במקרים מסוימים ייתכנו נקודות כאב ספציפיות. כאבים אלו משלבים הפרעה במערך רב של שרירים שבכותרתם הטרפזים – trapezius. 

כאבי צוואר נוטים לתפתח על פני זמן ולהתבטא בהחמרה הדרגתית. לצד תהליך שלילי זה בד"כ גם מתפתחת סבילות לכאב, כלומר- המורכבות באזור מתעצמת מבלי שנבין זאת. עד שמתישהו מגיעים לקצה ואין מנוס מלטפל.  

כאבי ברכיים


במקרים רבים כאבי ברכיים כרוניים מלווים בפגיעה ישנה של המפרק (קרע ברצועות, שחיקת סחוס וכדומה…). בין אם ישנה פגיעה במפרק ובין אם לאו, חשוב למצוא פתרון למצב.

מפרק הברך הוא מהמורכבים במערכת התנועה. זה המפרק הראשון אחרי הקרסוליים, שגם אמור לטווח הלאה מעלה לשאר הגוף את חופש התנועה שהקרסול מאפשר. בנוסף מופעל על הברכיים עומס רב בעת ביצוע פעולות פונקציונאליות יומיות. המורכבויות הנ"ל ועוד, הן ההופכת בעיות ברכיים לתופעה נפוצה ומסובכת. 

בעיה נפוצה שלרוב לא מקבלת אבחון היא הצטברות של כאב בחלק האחורי של הברך, המופיע בעיקר בעת כפיפה עמוקה ממושכת. הכאב לרוב יופיע בזמן הכיפוף וביישור ישתחרר תוך כמה צעדים.  כאב זה הוא תוצר של הידבקויות הרקמות באזור. מורכבות זו עלולה להימשך חודשים ארוכים ולהשתחרר בעצמה בשלב מסוים. יחד עם זאת ייתכנו מקרים בהם תהא הסתבכות ותידרש מעורבות טיפולית. חשוב לעקוב אחרי התנהגות הכאב ואם ישנה תחושה של החמרה הדרגתית לפנות לייעוץ וטיפול. 

חשוב לדעת: מפרק הברך הוא גם צומת חיבור לקבוצות שרירים גדולות וחזקות. 

כאבי גב תחתון

אישה תופסת בגב התחתון שלה


כשמדברים על גב תחתון חשוב להתייחס גם לאגן, שכן שניהם משפיעים ומושפעים זה מזה באופן רציף ותמידי. אזור זה הוא גם מרכז הגוף שלנו והצומת שבין פלג הגוף התחתון לעליון. 100% מתפקודי היום שלנו יהיו מעורבים בו ולכן נתוני גוף בריאים הם קריטיים לשמירה עליו. 

בעיות של כאב כרוני בגב התחתון בהכרח ישלבו ליקוי יציבה ולכן איזון מערכת השלד-שריר הוא הכרחי. 

חשוב לדעת: הגב התחתון והאגן מאופיינים בצפיפות גבוהה של שרירים ומרושתים בכמות מכובדת של גידים ורצועות. הדבר מוביל לאספקת דם נמוכה יחסית לאזור, דבר המקשה על תהליכי ריפוי טבעיים של הגוף. 

התפתחויות של כאבים כרוניים בגב התחתון עלולות לנבוע מסיבות רבות ומגוונות. חלק מתסמונות הכאב יהיו קלות לאבחון ולאחרות יידרש צילום הדמיה (MRI, CT). כך או אחרת אבחון יציבה יהיה חשוב כדי להבין את הגורם ולהשיב לגוף תפקוד מאוזן. 

 

בברכה,
גד רדעי
חתימה גד רדעי

שתפו את הכתבה עם חבריכם:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

הסרטון נשמר בהצלחה
בספריה שלי

לספרייה שלי ←