כואב לך הגב? לא מפתיע

80% מהאנשים יסבלו לפחות פעם אחת בחייהם מכאב גב מהותי. מה הסיפור עם הגב הזה, שכל הזמן כואב?

במילה אחת Gravity. בשתי מלים – כוח הכבידה. זה הסיפור של הגב הזה, שצריך ב- 100% מהזמן להתמודד עם כוחות הטבע שפועלים עליו. המבנה המורכב של עמוד השדרה והמערך המסיבי של שריריי הגב הם– הם שהופכים אותנו לנבדלים מכל ייצור חי אחר, שהולך על ארבע. זכינו!  אבל יש לכך גם מחיר.

המסקנה החשובה ביותר היא, שעמוד השדרה משתתף בכל פעולה ותנועה שנעשה. רוב הזמן אנחנו לא מודעים לפעילות הענפה שלו, ואולי זו גם סיבה טובה להתפתחותם של כאבים. 

גב תחתון, צוואר, גב עליון ושכמות, אמצע הגב. כל אזור והסיפור שלו. 

מי אתה גב תחתון?

הגב התחתון הוא האזור בעל האחריות הגדולה ביותר על תפקוד עמוד השדרה כולו. מתוך כך מחייב שיהיה לו חוזק טוב- כדי להחזיק את העומס של פלג הגוף העליון, וגמישות טובה – כדי לאפשר לגב והגוף כולו לנוע בחופשיות. כששניהם או אחד מהם לא מתקיימים כראוי הדרך לכאבים כבר סלולה. 

מהם הגורמים העיקריים לכאב גב תחתון?

מלבד חולשה ונוקשות של האזור, שהם הגורמים העיקריים נכללים באזור זה גם גורמים תפקודיים נוספים. 

  • ישיבה מרובה – זהו אחד הגורמים המודרניים הנפוצים ביותר. במצב ישיבה העומס על חוליות הגב התחתון הוא הגדול ביותר. לא ניתן לברוח מזה. ישיבה היא אינה דבר בריא נקודה. 
  • יציבה לקויה – בעקבות הקשר הישיר והצמוד של הגב התחתון והאגן, בעיות של חוסרי איזון בין הצדדים השונים בגוף יובילו לתפקוד לקוי באזור. יציבה לקויה היא גם הגורם המוביל לפריצת דיסק. 
  • עודף משקל – הגב התחתון מאופיין בתמיכה דלה של מבנה השלד. כלומר, בשונה מבית הצלעות שמרושת עצמות, את חוליות הגב התחתון מחזיקים השרירים בלבד. משמעות הדבר היא שמשקל גבוה מכביד על השרירים יותר וכשהם אינם עומדים בעומס הגב התחתון נותן אותותיו. 
  • טראומה אזורית – הריון, תאונה ועוד ארועי קצה שאנו נתקלים בהם עלולים להוביל לתופעות כאב באזור הגב התחתון. עובדה זו נכונה גם לגבי כל אזור אחר בעמוד השדרה ובכלל.  

כיצד מתמודדים עם כאבי גב תחתון?

את הדרישה מהגב התחתון לעבודה מתמדת אנחנו לא יכולים לשנות. יש לומר, שתפקוד נכון יותר יישמור עליו. לכן הנוסחה לגב תחתון בריא מורכבת משלושה חלקים וכל אחד מהם חשוב מקודמו:

  • חופש תנועה טוב.
  • כוח בריא.
  • קוארדינציה (שימוש נכון בגוף).  

את הפעילות היום-יומית ממשיכים לעשות כרגיל ובזמן הפנוי עושים פעילות גופנית בריאה ומשפרים את שלושת העיקרים. החדשות הטובות הן שמספיקות לפעמים מספר דקות ביום וזה הכל. 

שורה תחתונה – כדי לשמור על גב תחתון בריא חייבים לשפר את הביצועים של הגוף. 

מי אתה צוואר?

הצוואר הוא האזור השני המוביל בבעיות כאב כרוני. הכאב מופיע אצל רבים או בבסיס הגולגולת או סביב גובה השכמות. הבעיה הנפוצה, אשר מובילה להופעת כאבי צוואר היא הפער שבין תפקוד הצוואר עצמו לבין בית החזה. כלומר, כשחוליות בית החזה מוגבלות בתנועתן עתיד הצוואר לפתח בעיה. אילו היו יודעים זאת כולם בעיות הצוואר היו נפתרות כבר מזמן. 

הגורמים העיקריים לכאב צוואר:

  • בית החזה – תפקודי החוליות בגובה בית החזה משפיעים על חוליות הצוואר. הסיבה לכך היא שתנועה של הצוואר מחייבת זרימה והצטרפות של בית החזה. במלים אחרות, השרירים הם אותם שרירים. לכן אנשים בעלי מבנה נוקשה בגובה בית החזה עתידים לפתח בעיות צוואר.
  • שימוש מרובה בסלולר או מחשב – הטיית הראש קדימה ו/או למטה היא כמעט בלתי נמנעת בעבודה מול מסכים. למנח השלילי הזה, שמוחזק זמן רב לאורך היום יש משמעויות קריטיות על שריריי הצוואר.

כיצד מתמודדים עם כאבי צוואר? 

הדבר הראשון והחשוב ביותר לעשות כשמופיעים כאבי צוואר הוא להניע את שריריי הגב העליון ובית החזה. חשוב לעשות זאת עוד לפני שמותחים את הצוואר עצמו. עוד כדאי לדעת, שעפ"י רוב מתיחות לצוואר בלבד לא יועילו במיוחד ולעתים אפילו יחמירו את המצב. הסיבה לכך היא, שבצוואר יש ריבוי של קבוצות שרירים קטנות ומתיחות עלולות בקלות ליצור קרעים קטנים בשרירים ולעכב את הריפוי באזור. 

שורה תחתונה – היזהרו ממתיחות צוואר והתחילו בבית החזה. 

מי אתם גב עליון ושכמות?

לא פחות מ- 40 עצמות מרכיבות יחד את בית החזה והשכמות. הגב העליון הוא חלק מכלוב הצלעות ששומר על מערכות החיים המרכזיות שלנו – הלב והריאות. למעשה, מדובר באזור בעל חופש התנועה הנמוך ביותר וזו גם הסיבה, שהרוב המוחלט של האנשים לוקים בתפקוד נמוך באזור. 

כדאי לדעת שתפקוד ירוד בגב העליון הוא גם גורם שכיח להיווצרות כאבים בצוואר ו/או בגב התחתון.  

מהם הגורמים העיקריים לכאבי גב עליון ושכמות?

  • גב עליון כפוף – זו הנטייה הנפוצה ביותר באוכלוסיה. סיבות רבות מובילות את הגב העליון לאבד מכוחו ולהתעגל. ביניהם ישיבה ממושכת מול מחשב, התעסקות מרובה בסלולר, עישון ו/או הפרעות נשימה וכמובן סטרס.  
  • בעיה באגן – אחת התופעות הנפוצות בהתפתחות כאבים בגב העליון היא סטייה של מרכז הכובד. העברת המשקל באופן לא מודע לצד אחד משפיעה על מנח בית החזה. 
  • לחץ בין החוליות – בגלל הצפיפות הגדולה של העצמות והשרירים, עלולה להיווצר תקיעות של ממש בין חוליה לחוליה. במקרים כאלה הכאב יתבטא באופן ממוקד מאוד באזור התקיעות. 

כיצד מתמודדים?

כדי לשפר את תפקודי הגב העליון צריך לעבור שני שלבים. בשלב הראשון חשוב לשפר את החופש התנועה ע"י תרגילים המתמקדים בתנועה ומתיחות. לאחר מכן רצוי לחזק את שריריי הגב העליון והשכמות, בכדי שיוכלו לשמור את כוחם מל כוח הכבידה. 

הערה חשובה: תנועה נכונה בגב העליון דורשת קורדינציה ברמה די גבוהה. מומלץ לקבל הדרכה לביצוע איכותי. 

שורה תחתונה – תתחילו להזיז את הגב העליון וכמה שיותר מהר. 

מי אתה אמצע הגב?

אמצע הגב זו נקודת החיבור שבין סוף הצלעות לתחילת הגב התחתון. במלים אחרות- זוהי נקודת הפיצול בין כלוב בית הצלעות הנוקשה לחוליות הגב התחתון המשוחררות. הפער הזה בין שני החלקים מוביל פעמים רבות לכאבים בנקודת החיכוך. אמצע הגב זהו גם הגובה בו נמצאות המערכות הפנימיות שלנו (קיבה, לבלב, כבד כו'…) וגם הסרעפת שהיא משאבת הנשימה הגדולה. 

כאבים באמצע הגב יכולים להתבטא בצורות שונות ולעתים להתפשט לצלעות בצידי הגוף או למתניים. 

הגורמים העיקריים לכאב אמצע הגב:

  • נוקשות גבוהה בגב העליון – ככל שבית הצלעות יהיה בעל תנועה פחותה, כך המעבר שבינו לבין הגב התחתון יהיה גדול יותר. 
  • בעיות או עומסים במערכות הפנימיות- כשקיימות בעיות במערכות השונות השרירים התנועתיים מגיבים גם כן ובהדרגה מתפתחים כאבי הגב.

איך מתמודדים עם כאב באמצע הגב?

זהו אחד מהכאבים המורכבים יותר לטיפול ברמה האישית, שכן ישנן מני סיבות שקשה לאבחן לבד. כמו למשל תפקודי הנשימה ותפקודי המערכות הפנימיות. על כל פנים, בשלב הראשון כדאי להתמקד בהנעה ושחרור של בית החזה ולהרבות בתרגולי נשימה. במידה ולא מתקיימת הטבה מומלץ לפנות לייעוץ. 

לסיכום

כל אלו הם רק תמצות קטן ועיקרי של הדברים שיש לקחת בחשבון כשכואב הגב. רצוי לבחון באופן ספציפי כל בעיה שמתפתחת. עפ"י המאפיינים שיופיעו ייתאפשר להתייחס בצורה היעילה ביותר. זכרו, שכאב מופיע במקום שבו לא מתקיימת תנועה או במקום בו יש לחץ.

פנו לייעוץ במידת הצורך בכדי לדעת טוב יותר על הבעיה האישית שלכם והתייחסו לדברים מתוך ידיעה ולא מתוך ניחוש. 

בברכה,
גד רדעי
חתימה גד רדעי

שתפו את הכתבה עם חבריכם:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

הסרטון נשמר בהצלחה
בספריה שלי

לספרייה שלי ←