שריריי רצפת האגן והליבה

אנטומיה בסיסית

שריריי רצפת האגן הם שכבת שרירים התומכים באברי האגן. 
אצל גברים – שלפוחית השתן והמעיים.
אצל נשים – שלפוחית השתן, המעיים והרחם.

השרירים ממוקמים בתחתית האגן ומהווים סוג של טרמפולינה המחזיקה את איברי האגן ובנוסף מהווים לנו שליטה מודעת על צרכי השירותים שלנו. במרכזם ישנם המעברים לשופכה, פי הטבעת ואצל נשים גם הנרתיק. המעברים הללו מאופיינים בריכוז גבוה של סיביי שריר, בכדי לשמור עליהם סגורים.  כאשר שריריי רצפת האגן מתכווצים האיברים הפנימיים מורמים והסוגרים מתהדקים. במקרה ההפוך, הרפיה של שריריי רצפת האגן תאפשר מעבר של שתן וצואה.

שריריי הליבה והאגן – הלב של מערכת התנועה

האגן שלנו בנוי אנטומית בכדי לנוע בתלת ממדיות מול כוח הכבידה. הדרך הטובה ביותר להבין זאת, היא לדמיין בובת מריונטה ואת החלק שמחזיק המפעיל. כדי להניע את הבובה יהיה עליו לנוע עם החלק בתנועות תלת ממדיות מגוונות. כך גם אמור לנוע האגן באידיאל. 
על יכולת התנועה הזו של האגן אחראים קבוצות שרירים רבות שבמרכזם שריריי רצפת האגן, שמלבד תפקידם הקריטי המוזכר לעיל הם גם אחראים על תיווך פעולות השרירים בין הצד הימני לשמאלי שלנו, העליון לתחתון והקדמי לאחורי. במלים אחרות הם לב הקורדינציה (יכולת התיאום של השרירים).
ללא שימוש ראוי ברצפת האגן לא יוכלו להיעשות מעברים תקינים בין השרירים השונים והדבר יוביל לדפוסי יציבה שליליים וצבירת נקודות משיכה קריטיות.

כיצד מפעילים את רצפת האגן והליבה? 

הדרך הפשוטה והברורה ביותר להפעלת שריריי רצפת האגן היא יצירת התאפקות לשירותים. תחושת ההתאפקות מפעילה את הסוגרים ומעודדת גיוס כללי של שריריי רצפת האגן.

בשלב הראשון יש ללמוד הפעלה נכונה ורק אחר כך לחזק את האזור. חשוב ליצור תחילה התאפקות עדינה ולהגביר את האיסוף בהדרגה באופן כזה בו אנחנו שואבים את השרירים פנימה/מעלה ביחס לכוח הכובד (משיכת השרירים לכיוון הטבור). העלה נכונה תעודד גירוי והפעלה גם לשריר הרחב בטני ותאפשר יציבות גבוהה למרכז הגוף.  לאחר "קיבוע" איכותי של אזור האגן ניתן לשלב תנועות גפיים מגוונות וע"י כך לחזק את שריריי הליבה. 
חשוב לדעת – שרירים אלו, ביחד עם שריר הרחב בטני נועדו לעבוד בהתאם לכוח המופעל עליהם ולכן במידה ואין כוח חזק שפועל על הגוף (כמו לדוגמה הרמה של ארגז כבד), אין צורך בהפעלה חזקה..

 

בטיפול יציבה אנחנו רואים את תפקודי הגוף כבסיס הכרחי לריפוי. ע"י טכניקות שונות לומדים להפעיל את שריריי רצפת האגן ולאזן את מצב נקודות המשיכה השלילי שנוצר. הפועל היוצא הוא תפקוד טבעי נכון יותר ומודעות גבוהה לתנועה.

 
 
 
 
טיפול בכאבי גב | כאבים בגב תחתון | כאבים בצוואר | גב תפוס | פריצת דיסק | דלקת בגב | טיפול יציבה | יוגה ברמת גן | פילאטיס ברמת גן | טיפול נפשי |
טיפול זוגי | פסיכותרפיה גופנית | עיסוי | פסיכותרפיה גופנית | ביוסינתזה | פעילות גופנית בריאה | המלצות | שאלות ותשובות | אודות הקליניקה |