פעילות גופנית בריאה

במובן הפשוט של ההגדרה מדובר בכל פעילות המאפשרת הנעה של המפרקים השונים ומעודדת שיפור בתפקודי מערכות הגוף השונות.
ישנה נטייה רווחת לבלבל בין פעילות גופנית לבין ספורט, שכן ספורט הינה פעילות בהיקף רחב יותר ובעצימות גבוהה יותר – דבר הגורר עומסים על המפרקים והרקמות השונות בגוף ומגדיל את הפוטנציאל לפציעות. 
על מנת להרוויח מפעילות גופנית את המירב, מומלץ להתייחס למספר נושאים.

סוג הפעילות.

רגע לפני שנרחיב בסוגי הפעילות השונים, כדאי לדעת שמערכת השרירים פועלת עפ"י תבניות תנועה. בפשטות אומר הדבר שבעודנו מבצעים סוג אחד של פעילות הגוף משתפר ומתרגל לתבניות התנועה שבו. הפלוס הבולט הוא החיוניות והיעילות שנחוש בזמן הפעילות. המינוס הבולט הוא החזרה על אותן תבניות התנועה ובתוך כך שחיקה של הרקמות הפועלות. 
אם כך, המפתח לפעילות הוא גיוון. כך יתאפשרו תבניות תנועה שונות, הגוף יחווה פחות שחיקה ומלבד זאת יהיה עליו להתמודד עם אתגרים משתנים ולטובת זאת לצרוך יותר אנרגיה (דבר המעודד ירידה במשקל). כל זאת מבלי לגרוע או להפחית בחשיבות של חזרה על סוגי אימון ספציפיים לשם שיפור התפקוד בהם, והטמעת ערכיהם בגוף ובנפש.
סוג הפעילות אינו מחייב. ניתן לבחור בין פעילות אירובית כגון- הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, קיקבוקסינג, שיעורי אירובי שונים וכדו' ו/או פעילות אנאירובית כגון אימוני כוח, פילאטיס, יוגה וכדו'. 

עצימות.

עצימות האימון משתנה מאדם לאדם ובהתאם ליכולות הפיזיות. חשוב לזכור- ככל שהגוף נדרש לשאת עומסים גדולים יותר, כך הוא גם חשוף לנזקים גדולים יותר. כך לדוגמא בריצה החזר הזעזוע מהרצפה בכל דריכה יהיה חזק יותר מאשר בהליכה- דבר אשר במקרים מסוימים עשוי לגרות כאבים בגב התחתון. למרות דוגמא זו אין הדבר אומר שאימונים בעצימות גבוהה אינם מומלצים, אך ללא ספק ייטב אם תהיה התייחסות מלאה לכל ההשפעות ו/או דרישות הגוף. 
בעוד שבזמן פעילות גופנית אנו דורשים מהגוף לתפקד בגבולות הבריאים לו, בספורט יהיו מקרים בהם נדחוק את הגוף אל מעבר לסף היכולת, וללא פיקוח וביקרות הסבירות לשחיקה/ פציעה תגדל.
במקרים מסוימים ה"עצימות" תהיה בדיוק הגבול שבין פעילות גופנית לבין ספורט.  

מינון.

גוף פעיל זקוק למנוחה.
לאחר פעילות גופנית התאים בשרירים מלאים בנוזלים שונים, ביניהם חומצות חלב, נוזלים דלקתיים ועוד... בנוסף, כחלק מתהליך ההתחזקות והגדילה של השריר נוצרים בעת הפעילות קרעים מקרוסקופיים בסיבים, אשר מתרבים ומתאחים לכדי רקמות חזקות יותר. לאור הדברים הללו ועוד זקוק הגוף למנוחה בה מחזור הדם יוכל להתנקות מהרעלים השונים ואיחוי השרירים ייעשה באופן יעיל. 
מינון הפעילות מהווה גורם משמעותי בפער שבין ספורט לפעילות גופנית, זאת עקב האינטנסיביות המאופיינת בדרישות הספורט. 
חשוב לדעת – משך הזמן לו זקוקים השרירים לשם החלמה לאחר פעילות הינו כ-48 שעות. לכן מומלץ לבצע אימונים כ- 3 פעמים בשבוע. 

הקשבה לגוף.

בזמן שהראש חושב שצריך להתאמן עוד ועוד ובזמן שהאגו דורש להוכיח יותר ויותר ביצועים, הגוף מודיע לנו עד כמה זה נעים לו. 
ככל שאנשים פעילים יותר כך גם גופם כואב יותר וזה בהחלט לא מפתיע. כאבים בגוף אינם מופיעים סתם. הם יעידו ברוב המקרים על אחת מכמה אפשרויות. עייפות החומר/ תפקוד לקויי/ מבנה יציבתי לקוי ובתוך כך עומסים לא מאוזנים על השלד.  
בזמן שפעילות גופנית מעודדת הפחתה בתסמיני כאב (במרבית המקרים), ספורט יגרה כאב וזאת עקב אחת הסיבות שהוזכרו לעיל ויותר. 
על מנת לאפשר לגוף להמשיך ולהשתפר מומלץ להקשיב לסימנים המופיעים בו ובמקרים של כאבים לנוע אחר פתרון. לעתים כאבים חולפים לעתים מחמירים. התייעצות עם מומחים שונים בתחום יסייע רבות לגבש התייחסות. 

פעילות תומכת.

סוגי הפעילות השונים מביאים עימם השפעות שונות לגוף. כפי שהוזכר קודם כמעט הכל מותר והשאלה העיקרית היא כיצד לתמוך בכך. לשם תמיכה אפקטיבית ובמידה ואין פציעות או כאבים הדורשים התייחסות של איש מקצוע מומלץ לבצע פעילות תומכת.
מתיחות- מאפשרות הפחתת טונוס (מתח) מהשרירים ובכך מפחיתות לחץ מהמפרקים, מסייעות בניקוי מחזור הדם ואפילו עוזרות בהרגעת הנפש. 
שיעורי סטודיו שקטים (פילאטיס/יוגה וכדו') – מאפשרים התבוננות בגוף, הכרה של המבנה והתפקוד האישי ושיפור משמעותי בטכניקת התנועה. כמו כן שיעורים מסוג זה מומלצים במיוחד עבור אלו, אשר כבר סובלים מכאבים שונים.
כיום מרבית הספורטאים המקצועיים משתלבים כך או אחרת באימונים מסוג זה וע"י כך משפרים את תפקודם במקצוע. 
עיסויים- מומלצים במיוחד ככלי המסייע לשחרור הדבקויות סיבי השריר זה לזה ולשלד. עוד ע"י עיסוי ובמידה ואיש המקצוע אכן מתמצא, ניתן לזהות את האזורים הבעייתיים יותר ובכך לסייע בהשבת האיזון לגוף ובהפחתת כאב. 



נוסף לכל אלו ישנן דרכים נוספות כגון ג'קוזי/סאונה/טיפולי גוף שונים ואפילו טיפולי נפש.

לסיכום.

פעילות גופנית בעיקרה מתמקדת בשיפור אורחות החיים בעוד שספורט עוסק בהישגיות/תחרותיות ומיקסום תפקודי הגוף. הבחירה נתונה בידיי כל אחד ואחת ואין אסור או מותר! השאלות שעומדות על הפרק הינן – מהם סוגי הפעילות? באיזו עצימות ומינון? כיצד להקשיב לגוף? איזו פעילות תומכת להעניק לו? 
כל דבר שאינו לשבת על הספה הוא התחלה טובה, אבל לא לשכוח שגם לשבת על הספה מומלץ... ואפילו מאוד!
 
לפרטים על פעילות גופנית בסטודיו להרגיש 


 
 
 
 
טיפול בכאבי גב | כאבים בגב תחתון | כאבים בצוואר | גב תפוס | פריצת דיסק | דלקת בגב | טיפול יציבה | יוגה ברמת גן | פילאטיס ברמת גן | טיפול נפשי |
טיפול זוגי | פסיכותרפיה גופנית | עיסוי | פסיכותרפיה גופנית | ביוסינתזה | פעילות גופנית בריאה | המלצות | שאלות ותשובות | אודות הקליניקה |